DVB-T Blog

Hadd kövesse más is a digitális fölfelszíni sugárzás történetét, no meg azt, ahogy ezt próbálom használatba venni.

Friss topikok

  • ▓▓▓▓▓☻ ©╞╕ چ ذ җ € η ☻ ▓▓▓▓▓: "mennyen", meg "set top boksz" ajjaj (2015.10.10. 13:35) A DVB-T az nem DVB-C
  • MorGorilla: Kedves Katalin! A résbe egy Conax rendszerű CI modul kell és abba kell ugyanazt a chipkártyát beh... (2015.08.11. 14:10) Ami a tévékből hiányzik a MinDig TV Extrához
  • Adani: Sztem még sokáig nem lesz leállítva az analóg rádióadás (FM sávon legalábbis), több okból is. Ho... (2014.01.03. 23:44) Senkinek sem kell a digitális rádió?
  • Adani: Leadtek USB-s DVB-T és analóg hibrid vevővel erősítős szobaantennával simán jön a 7 ingyenes csato... (2014.01.03. 23:33) Nálatok jó már a DVB-T szobaantenna?
  • Penetrator: Sőt, ha az országnál nem Magyarországot, hanem mondjuk, Németországot választjuk, akkor elő jön eg... (2012.07.09. 12:58) Panasonic TX-L32C20

Linkblog

Nálatok jó már a DVB-T szobaantenna?

2010.02.13. 23:10 :: ZimiOmega

Jelerősség emelés volt, talán beltéri antennával is megy már a MinDig TV. Legalábbis ezt gondoltam, de nekem nem egészen jött be. És másoknak?

 

Tudtam én, hogy nem lakok valami jó helyen, de menjünk csak sorjában. Eddig tetőantennával sikerült használható DVB-T jelet fognom, és mivel egy régi antennáról volt szó, időnként még ezzel is problémák adódtak gyengébb eszközökön. Most, hogy a sugárzás jelerősségét felemelték 40 kW-ra (ERP) úgy tűnik, hogy megszűntek a vételi gondok, legalábbis az éppen nálam állomásozó Panasonic DMR-EX795-ös DVB-T kompatibilis, merevlemezes DVD felvevő gyönyörűen vette az adást minden csatornán.

 

Egyből vérszemet kaptam és előkerestem a 2008. decemberrel sutba vágott erősítős beltéri UHF antennát. Most kiderül, hogy mennyire segített a vételen a 4-6-szoros jelerősség növelés. Hát, itt Pesterzsébeten takarja ez-az a rálátást az budai adóra, a Száva utca pedig egy tűzfal miatt teljesen kiesik, de azért valami dereng. Az ablak mellett egyensúlyozva a kis készüléket bejött az M1, M2 HD, de a többi csatorna nem. Ha variáltam kicsit a pozícióval, akkor a TV2, RTL és Euro News jött, de akkor meg a többi nem. Persze azelőtt ugyanezzel az antennával még az adókat sem találtam meg, ahhoz képest most nagyon jó eredményt értem el.

 

Bocs, kölcsön is adtam egy igen kedves ismerősömnek, az antennát, hogy ő is kipróbálhassa, csak éppen lefotózni felejtettem el. Valami ehhez hasonló erősítős UHF antenna volt, a kör modul nélkül. Nem márkás, három-négyezer forintért vettem egy barkácsáruházban. A teleszkópok kihúzása javított a vételen.

 

Én így is örülök a stabilabb vételnek, de remélem sokan jártak jobban nálam és eleve megússzák a tetőantennás hercehurcát és kiadást. Ha lenne olyan, aki Budapesten és környékén a jelerősség emelése óta sikerrel tévézett azelőtt halott pozíciókból, örülnék, hogyha jelezné kommentben vagy e-mailben (zimiomega kukac gmail.com). Ezzel bátoríthatná a környéken lakókat és akik eddig sikertelenül próbálkoztak most adhatnak egy új esélyt a DVB-T-nek.

 

Megjegyzem csak úgy rosszmájúlag, hogy nem értem, az illetékesek hogyan gondolták ki ezt az egészet. Csináltak egy tervet, hogy majd reklámozzuk, sokan kipróbálják, na de majd az éles adás kezdetekor (ez volt 2008. decemberben) jól frekvenciasávot váltunk és töredék adóenergiával sugározunk pont a fővárosban? Így legalább mindenki mondhatja majd, hogy hja, ez se jó semmire? Ha ez volt a cél, akkor bejött, mert igen sok ember próbálkozott az USB tunerekhez mellékelt botantennával, aztán jó néhányan beltérivel is, de az ember azért meggondolja a tetőantenna szerelését. Ezért aztán legyintettek az egészre és elkönyvelték, hogy ez egy kaki. Persze, ha az előfizetéses rendszerben szolgáltató kábeltévés társaságokat nézzük, akkor nekik ez nagyon jó, utálják csak meg a DVB-T-t a népek és fizessenek az átállás lezártáig. Meg utána is, ha sikerült végleg megbélyegezni a dolgot. Reméljük hogy ez azért nem jött össze és sokan adnak egy második esélyt egy akár kölcsönkért szobaantennának. (És ugye megírják, hogy sikerült-e, ugye?)

 

 

 

18 komment

Címkék: dvd panasonic digitális antenna felvevő dvb t tetőantenna rekorder botantenna

A bejegyzés trackback címe:

https://dvb-t.blog.hu/api/trackback/id/tr621756035

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sala 2010.02.14. 10:18:43

Nálam ( Bp. XIV. kerület ) az Alcor DTV-1000 saját elég kicsi antennájával nagyjából működik a dolog. Ez azt jelenti, hogy az antennát mozgatva mindegyik csatornánál meg lehet találni az ideális antennapozíciót, csak éppen így azért marha kényelmetlen tévét nézni.

Épp tervbe van véve, hogy egy képen láthatóhoz hasonló szobaantennával kipróbáljam, csak éppen olyan jól eltettem pár éve az antennát, hogy nem találom.

ZimiOmega 2010.02.14. 15:31:09

Jó pozícióban lehetsz, vagy a botantennás vétel a jelerősség emelése óta már nem ritkaság? Talán beírnak mások is...

sala 2010.02.14. 15:42:31

Reméljük beírnak, kissé egyedül érzem így magam.

Közben megtaláltam az antennát (a pince mélyén ). Egy beépített erősítővel rendelkező Hama antenna, és ha bekapcsolom az erősítőt (közepesre állítva), akkor teljesen jól jön az összes csatorna. Viszont az erősítő nélkül semmit sem ér az antenna, ami elég meglepő, tekintve, hogy sokkal nagyobb mint az Alcor botantennája.

ZimiOmega 2010.02.14. 17:02:45

Köszi az infót salat! Még egy térképet is készítenék, ha lenne elég sok visszajelzés.

nakiazaki 2010.02.16. 14:51:39

XIII. kerület, Szekszárdi utca, passzív szobaantennával tökéletes a vétel. Akármerre forgatom, 100%. Ugyanezzel az antennával VIII. ker. Jázmin utca, 7 emeletes ház belső udvar felé néző lakásból szintén megy (!!!), igez itt már nagyon irányérzékeny, de 75-80% itt is kihozható, ezzel már nincs kockásodás. Szóval van fejlődés.

Az erősítős szobaantennák beállítása sokkal nehezebb, ráadásul a zajt is felerősítik. Jobban jár az ember egy jól megtervezett passzív antennával. Más kérdés, hogy ilyen Magyarországon még nem láttam. Az enyém innen van: cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=370224598933

qworld 2010.02.17. 16:42:17

Üdv,
Otthon nem megy (tetőantennával még nem próbáltam). Maybe, Living in the Shadow...
XIII. ker Visegrádi u. 4.e. ablakban kis botantennával egész jó (lebirkozva a W7, és a sw. problémákat). Korekt(nek tűnő?) ez a kworld E54 Hybrid TV Card (EC100-D), úgyhogy még egy kicsit küzdök vele. Thx.

gerasz 2010.04.10. 20:35:45

Üdv,
a tévézéshez nagyon suta vagyok, a kérdésem is csak lazán kapcsolódik a témához:
10-kerben az analóg adás valamiért kásás, élvezhetetlen szobaantennával. Ha vennék egy usb-s digitális tunert, előfordulhat-e jobb képminőség vétele, vagy ez bukott ügy?

Köszönöm a választ

Gexxx 2010.04.17. 08:18:53

XIII ker, Tahi utca, földszint.
Erősítős szobaantettával eddig semmi nem volt, most van TV2, RTL. Sajna több nincs :(

HercegfiKaresz 2010.04.27. 13:08:48

Sziasztok!
XI. ker. Kosztolányi tér. Nehezítésképpen a Széchenyi-heggyel ellentétes, udvari oldal szobája:

Az Electroworld-ben kapható legolcsóbb Philips erősítős szobaantennával tökéletes vétel. Csak egy pálcika alakú antenna, egyszerű eldobható műanyag-csomagolással, kétezerpárszáz forintért. Csak 19dB erősítés.
Két trükk kellett hozzá:
1. Nagyon érzékeny az irányra. Vízszintesen kell állnia, kb. nyugat felé (ami nálam egyben a Széchenyi-hegy iránya is, nem tudom, melyik a lényeg). Ha kicsit elfordítom, akkor vagy csak az m1/m2, vagy csak a Duna és társai jönnek be.
2. Közvetlenül a TV mellett csak gyenge jelet sikerült fognom. (A TV megtalálta mindegyik csatornát, de csak némelyik jött be, sok hibával.) Ellenben egy 2m-es koax hosszabbító kábellel elvezetve, a radiátor mellett, az ablak alatt (nem az ablakban, és nem is arra néz az ablak) tökéletes. (Először az ablak miatt próbálkoztam ott, de később rájöttem, hogy el is dughatom.)

Mielőtt kipróbáltam a hosszabbító kábelt,
vettem egy erősebb szobaantennát is:
Thomson ANT537 42dB erősítéssel, a Tesco-ban 8ezerért. Egy karika az UHF-hez (a DVB-T-hez csak ez kell), plusz két teleszkóp az egyebekhez.
De ez rosszabb, mint az előbbi, sokkal olcsóbb és egyszerűbb Philips!
A helyes beállítása: vízszintes karika, kb. nyugat (ill. az adó) felé.
A TV mellett mindig vagy csak m1/m2, vagy csak Duna és társai, és azok is rosszul. Az ablakba helyezve ugyanez, csak jól. Az ablakban egyszer sikerült megtalálnom azt a pontos helyzetet, amikor minden jól jött: azaz kis szerencsével ezzel is sikerülhet.
De hozzáértem, aztán nem talátam újra a pozíciót, így visszatértem az olcsó Philipshez, amit 1-1 cm-t akár lökdöshetek is.

HercegfiKaresz 2010.04.27. 13:14:41

@gerasz:
Az előbb leírt antennákkal az analóg jel nálam is kásás, és annak ellenére a digitális tökéletes.
Az analóg jel a drága Thomsonnal volt majdnem jó, de a digitálisban az volt a rosszabb.
Az analóg jel a Philips-szel nagyon kásás, de a digitálisban az a tökéletes.
Szóval: próbáld ki. Csak nálad a Száva utcai adó az esélyes.

NextGeneration 2010.04.27. 13:36:36

Esetleg a IX. ker. Ferenc körútnál délre néző 3 emeleti szobában van esély lekapni a Száva utca jelét? Mit gondoltok? Milyen antennával kellene próbálkozni errefelé?

zozolino 2010.05.18. 20:07:29

Dráva utcai panel 6. emeleten, Signal A6030-as szobaantennával azonnal (padlón, TV mellett, ablaktól 1 méterre) bejött az összes adó - mozgatnom kellett, hogy megállapítsam milyen az, amikor rossz a jel. Szóval éljen, nem bántam meg a vásárlást!

zozolino 2010.05.18. 20:08:02

@zozolino: ja, BP, XIII.ker Dráva u.

speeddecay 2010.06.13. 16:10:37

Sziasztok!

Először is, szeretném megköszönni neked ZimiOmega, hogy elindítottad ezt a blogot. Az itt olvasott infokat mérlegelve sokkal könnyebb volt választanom a dekoderek és antennák közül.

A választásom az itt, és egyéb helyeken olvasottak (és persze saját igényeim) alapján
Alcor HD-1500 + Philips SDV2230 beltéri antenna (18dB)
lett.

Bp., III. kerület Ágoston u. 2. É-K fekvés - semmi jel (panel 5.emelet, tetőantenna nincs, adó(k) dél felé, 5 vasbeton fal mögött, semmi esély)

Perkáta, Dózsa Gy u. 10. - semmi jel
(2 szintes családi ház, tégla falak, tetőantennával OK)

Bp., XX. kerület Mikszáth u. - Jókai u. sarok - szoba-antennával OK
(2 szintes családi ház, tégla falak, először elfelejtettem beletekerni az antennarudat és úgy is hibátlan volt)

ZimiOmega 2010.06.16. 07:55:23

@speeddecay: én köszi, hogy segítetek egymásnak a kommentekben!
Most, hogy jött a MinDigTV Extra, nem gondolkodtál el kártyaolvasós dekóderen?

petyabest 2012.12.16. 13:15:11

Itt mindenki arról beszél, hogy milyen a vétel minősége, s hogy forgatni kell-e az antennát a DVB-t vételéhez, avagy sem.

A DVB-t technológiában számos tényező befolyásolja a vétel minőségét. Ilyen tényező lehet akár az időjárás is! (Pl. szeles időben sokkal rosszabb a vétel)

Sajnos a 64QAM moduláció eléggé érzékeny a környezeti zavarokra, amit a rajta átvitt digitális jelbe rejtett hibajavító algoritmusokkal igyekeznek ellensúlyozni.

Azt tudni kell, hogy a 64QAM modulációnál egy átvitt jel (amplitúdó-fázis pár) 4 bitet hordoz magával. A fázis és amplitúdó alapján a jelet 64 cellába sorolják be. Attól függően fog a vevőben értéket kapni a vett jel, hogy az amplitúdója és fázisa alapján melyik cellában található.

A cellák felosztása olyan, hogy egy-egy szomszédos cella hamming-távolsága 1 bit. Ez azt jelenti, hogy a szomszédos cellák esetében (ha a jel hibásan a szomszédos cellába "érkezik") akkor is csak 1 bit lesz a hiba, amely paritással javítható.

Igenám, csakhogy ezen cellák a technikai megvalósításban eléggé kicsire sikerültek. Nem leht nagyobb cellákat létrehozni, mert az adási és vételi oldalon is van egy maximálisan vehető jelszint. Egy bizonyos jelszintnél már nem azért nem fogsz tudni venni semmit, mert nagyon gyenge a jel, hanem pont azért, mert túl erős.

Éppen ezért a vételi minőséget (hibaarány) és a jelszintet külön kell választani.

Egy panellakótelepen pl. 85%-os jelszintnél is tud 60%-os hibaarányt produkálni a vétel, ami mondanom sem kell 64QAM esetében a vétel megszakadását eredményezi.
Sajnos a panelnak az a rossz tulajdonsága, hogy az UHF sávban visszaveri az elektromágneses hullámokat, mint egy tükör. Ebből az következik, hogy az antennádra nem csak az adótorony jele érkezik, hanem néhány mikroszekundum (us) múlva az előző, visszavert jelet is még egyszer megkapod.
Ez azért baj, mert a vételi ponton a jelek nem külön-külön, hanem egy összegként jelentkeznek. (Ez az analóg tévénél jól ismert szellemkép).

Elvileg van reflexió ellen védelem beépítve. Egy területet több adóból is besugározhatsz ugyan azon a frekvencián. A gond ott kezdődik, ha egy adó jele nagyon sokszor verődik vissza. (A panel lakótelepen ez eléggé gyakori.)
Egy bizonyos szint után már védelem-ide védelem-oda már nem képes kiszűrni, melyik az eredeti és melyik a reflektált jel, főként, ha a szomszéd ház eléggé közel van.

Vagyis az, hogy egy adott helyen van-e vétel DVB-t technológiával, vagy nincs, annak nagyon sok összetevője lehet.

Panel lakótelepen semmiképpen nem javaslok szobaantennás vételt. A szobaantenna nem irányított, vagyis a környezetben lévő összes zajt, reflexiót is összeszedi.
Ilyenkor csak tetőantennával, ott is csak az UHF sáv felső részét is (60-as csatorna fölött) venni képes szélessávú, irányított antennával érdemes kísérletezni.

Ez független a jelszintektől. Ha tovább emelik a jelszintet, akkor sem lesz jobb vételed. Max annyit tudsz elérni, hogy már látja a MUX-okat (csatornákat).

viktor37 2013.08.12. 20:12:13

Kezdem az eszközökkel: Orion DVBT-R800 a vevőkészülék, az antenna Synaps AHD243 aktív szobai!
Két helyen teszteltem de sajnos eredménytelenül :( Az első a 8. kerület Baross utca 61 szám környéke a második a 13. kerület Bulcsú utca (Lehel utca és Szabolcs utca közötti szakasz) Sajnos egyetlen adó se jön be míg a régi módszerrel a három adó fogható volt mindkét helyen!
Jó tudom jön az a szöveg, hogy rossz helyen vagyunk, fizikai tényezők stb...!
Az analóg adásnál is meg volt minden tényező még is bejött a három adó!
Mellesleg itt megjegyzem ha már billentyűt ragadtam, hogy először azt hittem a vevőkészülékem rossz, (bár tényleg rossz) de más vevőkészülékkel se jött be (kölcsönkért)
Az Orion híres Magyar termék. Gondoltam ha már szerelő a szakmám belenézek, amikor kinyitottam majd hanyatt estem, rozsdás alkatrész volt benne :( Szóhoz se jutottam. Orionról ezt nem gondoltam volna! Mediamarkt-ban vettem! Gondolom egyesek most azzal, jönnek, hogy rossz szériát fogtam ki és hasonló szövegelés. Szerintem meg ez elfogadhatatlan! De már feladtam, hogy lesz itt tv nézés, előfizetni meg nem fogok.
Ennyi az én kis kalamajkám ezzel a digitális marhasággal!
Köszönöm aki elolvassa.

Adani 2014.01.03. 23:33:02

Leadtek USB-s DVB-T és analóg hibrid vevővel erősítős szobaantennával simán jön a 7 ingyenes csatorna és pár helyi. F1-et szoktam így nézni HD-ban mást amúgy se nagyon nézek.

De gondolkodom abban, hogy inkább beszerzek egy DVB-C kompatibilis vevőt és nézem a Digi kábelen jövő kódolatlan digitális csatornákat.
süti beállítások módosítása